понеділок, 2 лютого 2015 р.

проектна діяльність



·         4.  передбачає створення творчої групи. Формула проекту: Проект = мета + результат + ресурси + терміни + реалізація проекту + зміни. Проектування — особливий тип інтелектуальної діяльності, відмінною особливістю якої є перспективна орієнтація, практично спрямоване дослідження, іншими словами, це мисленнєве конструювання та практична реалізація того, чого ще немає, але може бути. У проектуванні мають місце два чинники:Ø має чіткі часові рамки; Ø призводить до змін; Ø просувається до певної мети; Ø4 ЩО ТАКЕ ПРОЕКТ Новий тлумачний словник української мови в 4-х томах дає таке визначення: «Проект — задуманий план дій, задум, намір». Проект, метод проектів — 1) запланована діяльність, що передбачає досягнення поставлених завдань протягом певного періоду часу та в межах певного бюджету; 2) навчально-практична діяльність, що має певні освітні цілі; включає дослідження та вирішення проблем, використання різних матеріалів, планується та використовується учнями та вчителями за умов, близьких до реальних. Проект — це сукупність комплексних дій, спрямованих на розв’язання конкретної проблеми в певному місці, за певний період часу. Основними характеристиками проекту є те, що він передбачає конкретні результати, має інноваційний характер. Це метод пошуку, місток між ідеєю та її кінцевим втіленням. А ще кажуть, що проектом є будь-яка дія, яка здійснюється від щирого серця та з визначеною метою. Отже, проект — це процес, який:



·         5.  практична діяльність. ЯК ВИБРАТИ ТЕМУ ПРОЕКТУ Проблема дослідження. Для того, щоб почати дослідження, потрібно знайти проблему, яку можна досліджувати та яку хотілося б розв’язати. Саме вона підкаже, як сформувати тему проекту. А що означає знайти проблему? Як виявляти проблему? Давньогрецьке слово «проблема» перекладається як «завдання», «перепона», «труднощі». Уміння розпізнати проблему іноді цінується більше, ніж уміння її розв’язати. Головне завдання будь-якого дослідника — знайти щось незвичайне в звичайному, побачити труднощі та суперечності там, де іншим все видається звичним, зрозумілим і простим. Найпростіший спосіб розвинути в себе вміння бачити проблеми — учитися розглядати одні й ті ж предмети з різних точок зору. Подумай і запиши проблеми, які тебе цікавлять: ______________________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ Запитання на допомогу у виборі теми Вибрати тему виявляється нескладно, коли точно знаєш, що тебе цікавить, яка проблема тебе хвилює найбільше. Якщо не можеш одразу визначитись, про що тобі хотілося б дізнатись, спробуй поставити собі такі запитання: 1. Що менеØ мислення; Ø5  найбільше цікавить? 2. Чим я хочу займатися передусім (наприклад, математикою чи поезією, астрономією чи історією)? 3. Чим я здебільшого займаюсь у вільний час? 4. Що допомагає мені отримувати хороші оцінки в школі? 5. Про що з вивченого в школі хотілося б дізнатися більше, глибше?

·         6.  справа. Об’єкт. Обери якийсь цікавий предмет. Подумай, що з цим об’єктом можна зробити, як його вивчити, де можна знайти, обробити та узагальнити інформацію про нього, як представити результати роботи. Приклади: «Комп’ютер», «Газети і журнали». Запиши свої варіанти теми-об’єкта:_________________________________ ______________________________________________________________________ Дослідження. Обери об’єкт, який хочеш дослідити в певному контексті. Для цього постав перед собою запитання: «Що я хочу дізнатися про цей об’єкт?». Подібне формулювання допомагає спрямувати дослідження, потрібно лише добре його спланувати та здійснити. Приклади: «Історія бібліотеки нашої школи», «Традиції нашого міста». Запиши свої варіанти теми-дослідження:_____________________________ ______________________________________________________________________ Проблема. Обери об’єкт, або ситуацію, з якими пов’язана певна проблема. Подумай, що тебе не влаштовує, що хотілося б покращити. Можна вивчити ставлення до цієї проблеми інших людей. Спочатку слід з’ясувати суть проблеми,Ø проблема; Ø дослідження; Ø об’єкт; Ø6 6. Чи є щось таке, чим я особливо пишаюсь? Якщо ці запитання не допомогли, звернися до вчителів, запитай у своїх батьків, поговори про це з однокласниками. Можливо, хтось підкаже цікаву ідею. А ще ти можеш обрати тему, запропоновану нами (додаток 1). «Немає нічого сильнішого ідеї, час якої настав» (Віктор Гюго) Тему проекту треба записати: _____________________________________ ______________________________________________________________________ Якими можуть бути теми проекту? Темою може стати:

·         7. 7 а потім розробити та реалізувати варіанти її вирішення. Тема, сформульована таким чином, орієнтована на реально втілюваний і актуальний результат. Приклади: «Як реалізувати право дітей на інформацію?», «Можливості використання комп’ютера в навчанні», «Хто може стати володарем світу?». Запиши свої варіанти теми-проблеми:________________________________ ____________________________________________________________________ Справа. Обери конкретну справу, яку ти вважаєш корисною. Від такої теми відразу можна перейти до планування дій, не заглиблюючись у дослідження проблеми. Такий проект в основному носить організаційний характер. Приклади: «Видання шкільної газети», «Конкурс ерудитів», «Літературний вечір». Запиши свої варіанти теми-справи:__________________________________ ______________________________________________________________________ МЕТА ПРОЕКТУ Визначити мету проекту — означає дати відповідь собі та іншим на запитання, для чого ми його виконуємо. Мета — це результат, якого ти сподіваєшся досягти наприкінці проектної діяльності. Наприклад, тема твого проекту — «Можливості використання комп’ютера в навчанні». Тебе цікавить проблема, «як учні використовують комп’ютер у навчанні», метою дослідження в такому разі буде вивчення можливостей комп’ютера як засобу для роботи з інформацією. Сформулюй мету свого проекту:____________________________________ ______________________________________________________________________ ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ Завдяки чітко сформульованій меті тобі легше буде спланувати свою діяльність у напрямі до якнайшвидшого її досягнення. Кожне завдання має формулюватися таким чином, аби було зрозуміло, як його вирішити.

·         8. 8 Завдання проекту — це ряд специфічних досягнень, спрямованих на розв’язання зазначених проблем. Завдання мають бути специфічними (тобто визначати що та коли), вимірюваними (скільки), бажаними (доречними та зручними) і досяжними (реальними). Наприклад, досліджуючи можливості використання комп’ютера в навчанні, ти можеш поставити перед собою завдання: 1. Як використовують комп’ютер мої однокласники? 2. Як використовують комп’ютер учителі? 3. Які можливості має комп’ютер як засіб оброблення інформації? 4. Які рекомендації можна надати учням щодо використання комп’ютера в навчанні? Запиши завдання свого проекту:_____________________________________ ______________________________________________________________________ ГІПОТЕЗА ДОСЛІДЖЕННЯ Якщо темою твого проекту є проблема або дослідження, тоді ти маєш сформулювати гіпотезу дослідження. Гіпотеза — це припущення, ще не доведений і не підкріплений досвідом здогад. Слово «гіпотеза» походить від древньогрецького «hypothesis» — основа, припущення, судження про закономірні зв’язки явищ. Зазвичай гіпотези починаються зі слів «припустимо», «можливо», «якщо.., то...». Для розв’язання проблеми тобі знадобиться гіпотеза або кілька гіпотез — припущень про те, як проблема може бути вирішена. У результаті дослідження гіпотеза має бути підтверджена або спростована. Запиши свою гіпотезу. Якщо гіпотез кілька, то їх слід пронумерувати, поставивши на перше місце найважливішу, потім менш важливу і т. д. ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________

·         9.  Коли треба презентувати проект? Етапи роботи над проектом Яким би не був проект, він завжди проходить низку чітко визначених етапів (додаток 2):Ø Які терміни реалізації проекту? Ø Як розподілити обов’язки відповідно до можливостей учасників проекту? 4. Коли? Ø До кого треба звернутися за консультацією / допомогою? Ø Які групи треба створити? Ø Як презентувати результати проекту? 3. Хто? Ø Якими методами можна виконати поставлені завдання? Ø Як розбити проект на етапи для більш ефективної реалізації? Ø Які завдання ставить перед собою ваш проект? 2. Як? Ø Яка мета вашого проекту? Ø На розв’язання якої проблеми ви спрямовуєте свої зусилля? Ø9 ЯК ОРГАНІЗУВАТИ РОБОТУ НАД ПРОЕКТОМ Перед початком роботи потрібно обов’язково скласти попередній план. Однак слід пам’ятати, що під час проведення проектної діяльності цей план зазвичай доводиться змінювати та вдосконалювати, оскільки проектування — процес творчий, у ході якого постійно доводиться щось доповнювати, від чогось відмовлятися. Перед тим, як розпочати роботу над проектом, необхідно відповісти на такі запитання: «Що? / Чому?», «Як?», «Хто?», «Коли?». 1. Що? / Чому?

·         10.  Які висновки та узагальнення я можу зробити з того, що мені вже відомо? Запиши все це тут:________________________________________________ ______________________________________________________________________ 2. Відшукати та прочитати книжки про те, що ти досліджуєш.Ø Які думки я можу висловити з цього приводу? Ø Що я знаю про це? Ø здійснити експеримент. Необхідно пам’ятати, що і підбір методів дослідження, і план роботи залежать від характеру та особливостей твого проекту. Відмітимо основні особливості зазначених вище методів збирання інформації. 1. Подумати самостійно. Мабуть, саме з цього варто починати будь-яку творчу роботу. Можна поставити собі такі запитання: Ø провести спостереження; Ø запитати в інших людей; Ø знайти інформацію в глобальних комп’ютерних мережах, наприклад, в мережі Інтернет; Ø переглянути кіно- й телефільми; Ø відшукати та прочитати книжки про те, що ти досліджуєш; Ø подумати самостійно; Ø10 Розроблення Планування Реалізація Презентація(захист) Оцінювання Для того, щоб скласти план, потрібно відповісти на запитання: «Як я можу дізнатися щось нове про те, що досліджую? Звідки буду черпати інформацію?». Для цього необхідно визначити, які методи та в якій послідовності ти можеш для цього використати. Пропонуємо перелік доступних методів збирання інформації:

·         11. 11 Якщо предмет вивчення детально описаний у доступних для тебе джерелах, їх необхідно обов’язково переглянути. Адже не потрібно відкривати те, що вже давно відкрито. Вивчивши відомі факти, можна рухатися далі — відкривати нове! Почати можна з довідників і енциклопедій. Сьогодні видається величезна кількість різноманітних довідкових видань для дітей і дорослих. У них міститься дуже багато цікавої інформації. Коли ж її виявляється замало, то варто прочитати твори з детальним описом досліджуваного явища чи предмета. Занотуй все, що ти дізнався з книжок. Не забувай складати бібліографічний опис джерела, з якого взята інформація!!! 3. Переглянути кіно- й телефільми. Багато нової інформації міститься не тільки в книжках, а й й у різноманітних наукових, науково-популярних і художніх фільмах. Це справжній скарб для дослідника. Пам’ятай про це! Занотовуй все, що ти дізнався нового з фільмів: ______________________________________________________________________ 4. Знайти інформацію в глобальних комп’ютерних мережах, наприклад у мережі Інтернет. Комп’ютер — надійний помічник сучасного дослідника. Комп’ютер допомагає вирішувати найрізноманітніші завдання: готувати тексти, будувати математичні моделі, проводити експерименти з комп’ютерними копіями об’єктів, робити креслення, схеми, малюнки тощо. У глобальних комп’ютерних мережах міститься багато інформації практично з усіх питань, які можуть тебе зацікавити. Пам’ятай! Інформація в мережі Інтернет не завжди доступна для твого розуміння й нерідко буває необ’єктивною. Запиши все, про що допоміг тобі дізнатись комп’ютер: ______________________________________________________________________ 5. Запитати в інших людей.

·         12. 12 Людей, з якими варто поспілкуватися щодо проблеми, яку ти досліджуєш, можна умовно поділити на дві групи: фахівці та нефахівці. До фахівців ми відносимо всіх, хто професійно займається тим, що ти досліджуєш. Це можуть бути вчені, наприклад професор із університету чи працівник науково- дослідного інституту. У школі їх знайти важко. Проте до них можна звернутися з листом, відправивши його звичайною або електронною поштою. Фахівцем може бути і вчитель. Наприклад, учитель фізики чи астрономії може розповісти про космос багато нового, того, що не входить у звичайні шкільні програми. Фахівцями можуть виявитися і тато, і мама, і дідусь, і бабуся. Нефахівцями для тебе будуть усі інші люди. Їх теж бажано розпитати. Цілком вірогідно, що хтось із них знає щось дуже важливе про те, що тебе цікавить. Деякі проектні роботи потребують опитування, вивчення думки людей різних категорій щодо того чи іншого питання. У такому випадку тобі треба чітко визначитися, кого та в який спосіб будеш опитувати. Пам’ятай! Під час усного спілкування з людьми будь толерантним, поважай погляди та думки інших людей, заздалегідь готуй запитання, усе почуте занотовуй, дякуй за будь-яку інформацію. Запиши інформацію, одержану від інших людей: _______________________ ______________________________________________________________________ 6. Провести спостереження. Цікавий і доступний спосіб одержання нових знань — спостереження. От тільки потрібно пам’ятати, що розуміти й пам’ятати, дивитися й слухати може кожен, а ось бачити та чути здатні далеко не всі. Дивимось ми очима, слухаємо вухами, а бачимо та чуємо розумом. Наприклад, кожен може побачити, як поводять себе учні в бібліотеці; подивитися, як вони вибирають літературу, як розглядають книжки, як



·         13. 13 спілкуються з бібліотекарем. Однак тільки розумний спостерігач, дивлячись на поведінку своїх однокласників, може зробити багато цікавих висновків. Запиши інформацію, одержану за допомогою спостережень: ____________ ______________________________________________________________________ 7. Здійснити експеримент. Слово «експеримент» походить від латинського «experimentum» і в перекладі означає «спроба, дослід». Це провідний метод пізнання більшості наук. Експеримент передбачає, що ти активно впливаєш, на те, що досліджуєш. Так, наприклад, ти можеш експериментально визначити, як реагує на різну музику твій папуга; які овочі та фрукти полюбляє твоя черепаха. Опиши спочатку плани, а потім результати своїх експериментів: ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ ПРЕЗЕНТАЦІЯ ОДЕРЖАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ Від збирання та оброблення інформації слід переходити до створення власного інформаційного продукту. Існують різні способи презентації результатів роботи над проектом. Бажано поєднувати декілька варіантів: Результати роботи над проектом можна представити в різних формах (додаток 3). Використовуючи різні методи й форми презентацій, наприклад мультимедійну презентацію та письмовий звіт, театралізовану постановку та стінну газету, карту та дискусію, ти навчишся не лише представляти свої досягнення різнопланово, а й відчуєш радість успіху та впевненість у власних силах, а це — найцінніший скарб для майбутніх звершень. Для того, щоб краще донести свої ідеї до тих, хто буде оцінювати результати роботи над проектом, потрібно підготувати текстовий опис проекту.



·         14.  зробити висновки за результатами дослідження:Ø сформувати судження й умовиводи; Ø окреслити головні ідеї дослідження; Ø класифікувати основні предмети, процеси, явища та події; Ø дати визначення головним поняттям, які використовуються в проекті; Ø14 Він повинен бути коротким і складеним за таким алгоритмом: 1. Тема проекту. 2. Чому обрана саме ця тема. 3. Якою була мета проекту. 4. Які ставились завдання. 5. Які методи дослідження теми було обрано. 6. Яким був план роботи над проектом. 7. Які результати одержані. 8. Які висновки зроблено. 9. Як можна продовжити роботу над проектом. 10. Які ресурси використано. ЗАХИСТ ПРОЕКТУ Проект реалізовано, зібрано всі відомості, зроблено необхідні розрахунки та спостереження, виконано експерименти, проаналізовано одержану інформацію. Тепер потрібно коротко викласти на папері найголовніше й розповісти про це людям. Слід пам’ятати, що всі запропоновані тобою думки, нові ідеї та інформація мають бути доведені. Учені говорять, що про результати досліджень потрібно не просто доповідати — їх треба захищати. Для цього потрібно:



·         15.  підготуватися до відповідей на запитання. Підготовка тексту виступу Готуючи текст доповіді, скористайся схемою-підказкою. Підготовка ілюстративних матеріалів Щоб краще проілюструвати роботу над проектом, продумай, які наочні матеріали (схеми, малюнки, креслення, фотографії тощо) потрібно підготувати та використати під час захисту проекту. Підготовка до відповідей на запитання У наукових колах вважають, що захист проекту — захід відкритий і його можуть відвідати всі охочі. Присутні можуть ставити запитання авторам проектної роботи. До відповідей на них потрібно підготуватися. Для того, щоб це зробити, треба передбачити, які запитання можуть бути поставлені. Звичайно, Мета проекту довести… обґрунтувати… розробити… Результати У ході роти над проектом - проаналізовано… - виявлено… -встановлено… Завдання - проаналізувати… - виявити… - визначити…. - установити… Висновки На основі проведеного дослідження доведено… обґрунтовано… розроблено… Методи - аналіз - спостереження - вимірювання - експеримент -…..(і т.п.)Ø підготувати тексти, макети, схеми, малюнки та інші допоміжні матеріали; Ø підготувати текст виступу; Ø вказати на можливі шляхи подальшого вивчення досліджуваного явища чи об’єкта; Ø15



·         16. 16 усіх запитань не передбачиш, проте можна не сумніватися, що будуть запитувати про основні поняття теми й вимагатимуть їх зрозумілих формулювань. Як правило, запитують, у який спосіб одержана та чи інша інформація та на якій підставі зроблені ті чи інші висновки. Готуючись відповідати на запитання, пам’ятай, що головна запорука твоїх успішних відповідей — вільне володіння матеріалом свого дослідження. ПІДСУМКИ. ОЦІНЮВАННЯ Після закінчення будь-якої роботи завжди корисно подумати над тим, що тобі вдалося найкраще, яких помилок можна було б уникнути, чого ти навчився. Таким чином здобувається життєвий досвід, який допоможе уникнути помилок у майбутньому та діяти дедалі краще. Після завершення проекту слід критично оцінити свою роботу. Обмірковуючи досвід, набутий у процесі реалізації проекту, дай відповідь на такі запитання: Оціни свій проект. Які позитивні моменти ти можеш назвати? Що вийшло добре?__________________________________________________ ______________________________________________________ Що було важко?____________________________________________ _______________________________________________________ _______________________________________________________ Що не вдалося? ____________________________________________ _______________________________________________________ _______________________________________________________ У яких випадках тобі потрібна була стороння допомога?______________ _______________________________________________________ _______________________________________________________ Чи достатньо було інформаційних матеріалів і технічних засобів, якими володіє бібліотека? ____________________________________________ _______________________________________________________ Яких інформаційних ресурсів тобі не вистачало? _________________ _______________________________________________________ _______________________________________________________ Що наступного разу ти зробив би інакше? ______________________



·         17. 17 _______________________________________________________ Що тобі найбільше сподобалось? _______________________________ _______________________________________________________ _______________________________________________________ Що не сподобалось?__________________________________________ _______________________________________________________ _______________________________________________________ Що виявилося занадто складним? _______________________________ _______________________________________________________ Чи сподобалось тобі працювати в бібліотеці?______________________ _______________________________________________________ Підкажи, як можна зробити бібліотеку ще кращою? Що тобі хотілося б змінити? ___________________________________________________ _______________________________________________________ _______________________________________________________ ВІД ЧОГО ЗАЛЕЖИТЬ УСПІХ 1. Не обмежуй своїх досліджень, дай собі волю зрозуміти реальність, яка тебе оточує. 2. Уважно аналізуй факти та не роби поспішних висновків (вони часто виявляються неправильними). 3. Результати проекту повинні бути чітко визначеними, щоб не виникло жодних сумнівів, чого саме чекають від проекту. 4. Будь сміливим, приймаючи рішення. 5. Прийнявши рішення, дій упевнено та без сумнівів. 6. Зосередься й вкладай у роботу всю свою енергію та силу. 7. Діючи, не бійся помилитись.



·         18.  «Книжка та бібліотека в моØ «Моя домашня бібліотека»; Ø18 ДОДАТКИ Додаток 1 Орієнтовні назви учнівських проектів:  «Моделюємо шкільний одяг».Ø «Шкільна форма: за і проти»; Ø «Книжка та комп’ютер: що завтра?»; Ø «Дитинство великих людей»; Ø «Історія моєї сім’ї в історії мого міста»; Ø «Бібліотека моєї мрії»; Ø «Дім, в якому я живу»; Ø «Як знайти нитку Аріадни»; Ø «Сам собі журналіст»; Ø «Математика (фізика, хімія, географія, історія...) в інтернеті»; Ø «У лабіринтах книжкових полиць»; Ø «Казки з інформатики»; Ø «Моя читацька біографія»; Ø «Мандруємо містом»; Ø «Місто мого дитинства»; Ø «Як стати володарем світу»; Ø «Від глиняних табличок до компакт-дисків»; Ø «Як ми говоримо»; Ø «Цей привабливий і небезпечний віртуальний світ»; Ø «Я маю право на інформацію»; Ø «Підлітки та світ комп’ютерів»; Ø «Інформація: обережно — безпечно не завжди!»; Ø «Читати — це стильно!»; Øїй сім’ї»;



·         19.  оцінювання результатів проектної діяльності за встановленими критеріямиØ творчий звіт, презентація отриманих результатів Оцінювання Ø підготовка опису проекту та тексту доповіді до захисту Презентація /захист Ø оформлення результатів роботи над проектом залежно від обраної форми представлення Ø аналіз інформації, підбиття підсумків, формулювання висновків Ø дослідження, спостереження, робота з інформаційними ресурсами, анкетування, експеримент Ø установлення критеріїв оцінювання результату процесу Реалізація Ø визначення способів представлення результатів Ø визначення засобів збирання, методів аналізу інформації Ø визначення джерел Ø висунення гіпотези Планування Ø обговорення проблеми Ø визначення теми та мети проекту Ø19 Додаток 2 Етапи роботи над проектом Підготовчий етап



·         20. 20 Додаток 3 Форми представлення проектної роботи Письмовий звіт (текстова робота) Візуальний звіт Усний звіт стендова доповідь фотовиставка* доповідь літературний огляд карта* дискусія твір художня виставка* інсценування газета, журнал діаграма* радіопрограма брошура, путівник, буклет експеримент* ляльковий театр інтерв’ю / анкета фільм казка / вірш і т. п. модель, макет* реферат відеофільм* інформаційний бюлетень мультимедійна презентація сайт у мережі Інтернет * Зазначені форми презентації потребують текстового супроводу. Додаток 4 Допоміжні матеріали до планування роботи над проектом Рекомендації щодо складання плану роботи над проектом 1. План повинен містити конкретну інформацію із вказівкою точних цифр і дат. 2. План повинен бути досяжним, тобто реальним для кожної команди, і відповідати встановленим термінам. Важливо, щоб проект не став для вас тягарем, сама думка про який псує настрій. Робота (а реалізація плану проекту — це, перш за все, серйозна робота) повинна приносити задоволення. 3. План складають спільно (з попереднім обговорення) і приймають усі члени команди. 4. План обов’язково оформляють на папері та розмножують для кожного члена команди. 5. План необхідно показати спеціалістам, експертам, учителям, куратору, бібліотекареві тощо. Це застрахує від помилок і недоліків.



·         21.  Бесіди План проекту Завдання Заходи Терміни Методи / необхідні матеріали Відповідальні Очікувані результати Потижневий графік виконаних робіт Тиждень Зміст роботи Відмітка про виконанняØ Зустрічі Речові документи Ø Інтерв’ю Періодичні видання Бібліографічні посібники Експериментальні дані Ø21 6. Важливо визначити персональну відповідальність членів команди за виконання плану. Кожен із них повинен (і має право) мати свою ділянку роботи й може організувати її на свій розсуд, звичайно, з урахуванням загального плану та всього задуму проекту. 7. По кожному пункту плану необхідно зазначити умови його реалізації (матеріальні, людські та інші ресурси). В іншому випадку план перетвориться на своєрідний прожект. Будь-який запланований захід повинен бути забезпечений усім необхідним (наприклад, папір, фотоапарат, комп’ютер тощо). Це вимагає детального опрацювання, аналізу, розрахунків, пошуку джерел одержання інформації і т. п. Без вирішення всіх цих питань ваш план заздалегідь приречений на невдачу. Питання, над якими необхідно працювати Джерела, з яких братимете інформацію для дослідження Первинні документи Вторинні документи Унікальна інформація Усне спілкування з людьми Книжки Бібліотечні каталоги Фото, відео










Поняття навчального проекту.

Етапи виконання навчального проекту



Метод проектів
  – це сукупність засобів, дій учнів в визначеній послідовності для досягнення поставленої задачі – розв’язання певної проблеми, значущої для учнів та оформленої в вигляді деякого кінцевого продукту.



Метод проектів - це система навчання, гнучка модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продукту під контролем учителя,шляхом самостійних, колективних, інтерактивних дій учнів і обов’язкових презентацій результатів роботи

Навчальний проект це – сукупність завдань для учнів, проблеми, які потрібно вирішити, пошук способів їх вирішення, організація форм взаємодії учнів з учителем і один з одним, а також, аналіз отриманого результату.

Метод проектів - це система навчання, гнучка модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продукту під контролем учителя,шляхом самостійних, колективних, інтерактивних дій учнів і обов’язкових презентацій результатів роботи

Робота над проектом – це творча праця учня на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів.

Проектну технологію науковці часто визначають як модель особистісно орієнтованого навчання. Це зумовлено тим, що в центрі проектної технології як певної системи завдань і методів взаємодії учителя й учнів знаходиться учень як рівноправний суб’єкт такої взаємодії. Проектна технологія передбачає систему взаємопов’язаних завдань, які виконують учні.

Причому діяльність учнів має низку суттєвих ознак:

-      самостійна робота;

-      елементи дослідно-пошукової діяльності;

-      інтерактивна взаємодія учасників проекту;

-      наявність запланованого кінцевого результату у вигляді об’єкта                  

       Проектування;

-     стабільний рівень навчання;

-      позитивна динаміка за показником «Якість знань»;

-      активізація пізнавальної діяльності;

-      п ідвищення мотивації до навчання;

 -      розвиток навичок оціночної (самооціночної) діяльності;

-     сформованість науково-дослідницьких навичок;

-     активна участь учнів в проектній діяльності та творчих конкурсах.

Метою проектного навчання є:                                                             

-         сприяння підвищенню особистої впевненості кожного учасника проекту;

-         розвиток комунікативних компетентностей;

-         забезпечення умов для розвитку критичного мислення учня;

-          формування та розвиток уміння пошуку шляхів вирішення проблеми;

-          розвиток в учнів дослідницьких умінь, спостережливості, уміння висувати гіпотези, узагальнювати.

  Але треба пам’ятати, що специфікою реалізації проектів в початковій школі є розуміння обмеження тематики, характеру і об'єму досліджень, що накладають вимоги вікової психології.



      Для молодшого шкільного віку характерні ще:



·         невисокий загальний навчальний рівень;

·        низька сформованість наукового світогляду;

·        слабкий розвиток здібності до самоаналізу;

·         недостатня концентрація уваги;

·        надмірний об'єм інформації;

·         необхідність концентруватися на послідовності дій та «тримати в полі зору» розрізнені об’єкти.

    Тому, далеко не кожне дослідницьке завдання придатне для реалізації в початкових класах. Такі завдання повинні задовольняти певні вимоги, що зазначені в Державному освітньому стандарті, керуючись якими, можливо встановити загальні принципи проектування дослідницьких завдань учнів у різних областях знань та не нашкодити природному послідовному розвитку молодшого школяра.



Основні завдання проектної технології.

·        Не лише передати учням суму тих чи інших знань, а навчити здобувати ці знання самостійно, вміти застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань.

·        Сприяти учневі у здобутті комутативних навичок , тобто здатності працювати у різноманітних групах, виконуючи всілякі соціальні ролі (лідера, виконавця , посередника тощо).

·        Розширити коло спілкування дітей, знайомство з іншими культурами, різними точками зору на одну проблему.

·        Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, висувати різні гіпотези, уміти робити висновки.

                                                                                                       О. М. Пєхота

Плануючи цілі навчання як до уроку, так і проектної діяльності учнів, кожен учитель має врахувати чи вони:

1.                Відповідають Стандартам?
2. Конкретні?
3. Досяжні?
4. Спрямовані на розвиток навичок ХХІ ст..?



   В ході обговорення, щодо питань організації та використання методу проектів у навчально-виховному процесі початкової школи, також розглянуто питання щодо формулювання завдань навчального проекту та запропоновано наступні етапи проведення проекту:



Початковий. Розробка основних ідей, констатація вивченості проблеми, збір та аналіз даних, обґрунтування актуалізації, формулювання гіпотези. Визначення проблеми.



Організація діяльності. Формування груп, розподіл обов'язків, планування роботи, розробка змісту етапів, визначення форм і методів управління і контролю, корекція з боку педагога.



Здійснення діяльності. Збір та обробка інформації з урахуванням теми, мети. Підготовка наочно-графічного матеріалу, розробка аудіо-відеоряду проекту. Контроль і корекція проміжних результатів, співвіднесення їх з метою, керівництво, координація роботи учнів. Розробка проектного продукту.



Презентація проектного продукту. Представлення і захист проекту в класі, на конференції і т.д. Зіставлення первісних цілей і результатів дослідження.
 

Оцінювання. Рефлексія.
В основу методу покладено ідею про спрямованість навчально-пізнавальної діяльності школярів на результат, який отримується при вирішенні тієї чи іншої практично чи теоретично значущої проблеми.
  Чому є доцільним використання можливостей ІКТ-технологій при навчанні за методом проектів?



• Інформаційні технології сприяють реалізації проектного методу на всіх його етапах. За допомогою комп'ютера та інформаційних технологій можна підготувати всі навчально-методичні матеріали проекту.
• Упровадження проектної методики з використанням інформаційних технологій на уроках сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів, підвищує ефективність навчально-виховного процесу.



Використання мультимедійної презентації в проектній діяльності – демонстрація результатів роботи над проектом засобами представлення графічної інформації, схем, таблиць під час представлення результатів досліджень  перед  аудиторією.



Навчальні презентації можна класифікувати за дидактичними ознаками:учительські та учнівські.



При цьому учительські презентації призначені для:



1.Супроводу доповіді, виступу (текст, ілюстрування доповіді, відео);
2.Узагальнення, представлення результатів діяльності учнів, наприклад для доповіді на педраді, методичній раді тощо;
3.Постановки проблеми, створення пізнавальної мотивації учнів, колег тощо;
4.Перевірки або самооцінювання знань чи вмінь, тобто тестові.
5. Комбінована.



Учнівські мультимедійні презентації доцільно використовувати як для представлення результатів власних проведених досліджень, проектів, самостійної роботи, так і для виконання випереджуючих завдань, як засіб ознайомлення з новою інформацією.



   Оприлюднення дослідження, особливо в наш час розвитку ІКТ, має вирішальне значення у всій проектній роботі. Вчитель і учні повинні із самого початку визначитися з тим в якій формі відбудеться демонстрація результатів дослідницької діяльності. Зазвичай групи учнів звітують виступаючи перед однолітками, вчителями, конкретизують і демонструють продукт та основні етапи реалізації проекту у вигляді презентації. Однак, результати та етапи реалізації проекту можуть бути представлені і у вигляді публікацій, тез, малюнків, фото, відео, які публікуються в Інтернеті (блозі, сайті, Вікі тощо), що надає можливість проаналізувати роботу різних груп, індивідуальну роботу, здійснити самооцінку, прокоментувати отримані результати  роботи.

        Проектна технологія як шлях до реалізації особистісно орієнтованого навчання

   Метод проектів - це система навчання, гнучка модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продукту під контролем учителя,шляхом самостійних, колективних, інтерактивних дій учнів і обов’язкових презентацій результатів роботи

   Робота над проектом – це творча праця учня на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів.

   Проектна технологія дає відповідь на запитання, як (за допомогою яких методів, прийомів, засобів) досягти поставленої мети на певному уроці, визначаючи певну послідовність застосування різноманітних моделей особистісно орієнтованого навчання.

   Модель особистісно орієнтованого навчання – це самий короткий шлях від початкових умов до запланованих результатів. У змісті такої моделі закладено комплекс методів і засобів навчання, але головне місце в ній належить особистості учня. Саме учень повинен стати суб’єктом процесу пізнання. Тому методи й засоби навчання проектної технології повинні бути спрямованими на вирішення головної мети – розвиток особистості школяра через залучення його до проектної діяльності, що передбачає самостійну роботу над проектом.    Проектування починається з усвідомлення школярем теми і мети, визначення проблеми і завдань, над якими він буде працювати. Далі здійснюється ознайомлення учнів з загальною метою і провідною проблемою, оформленням задуму; розробляється організаційний план, робота за цим планом, підведення підсумків і аналіз виконаної роботи у вигляді письмового звіту.

   Вчителеві треба пам’ятати, що робота школяра має ґрунтуватися виключно на основі його особистого вибору, з урахуванням його інтересів. Традиційно учитель сам визначав, що саме потрібно знати учневі.. Отже, особистісно орієнтований підхід є своєрідним «пусковим механізмом» цього принципу. У проектному навчанні він реалізується так: учень має чітко усвідомлювати, що саме пізнає, для чого йому це потрібно (чи відповідає його інтересам?), де ці знання і вміння можна застосувати. Аучитель визначає, який обсяг  знань необхідно викласти під час навчання проектуванню. Навчати здобувати ці знання, застосовувати їх дня розв’язання практичних завдань.

Характерною особливістю проектної технології єзалучення учнів до спілкування і тим самим розвиток їхніхінтелектуальних і розумових здібностей. Тобто учитель має формувати в школярів уміння працювати в різноманітних групах, виконуючи різні ролі. Це може бути реалізовано через розв’язання певної проблеми – спочатку колективно, потім групою і з часом індивідуально, за допомогою різноманітних методів (від методів фантазування й «мозкового штурму» до теорії розв’язання винахідницьких задач). При цьому технологія проекту про що вже йшлося вище, передбачає інтеграцію знань і з різних галузей науки, техніки, творчості.

Отже, суть проектної технології – стимулювати інтереси учнів до певних проблем, що передбачають засвоєння певної суми знань, і показати практичне застосування цих знань через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання низки проблем методами проектування.

Проектна технологія має відповідати основним критеріям:

-      системність (логічність усього процесу, взаємозв’язок його частин);

-      керованість (можливість діагностики досягнення цілей);

-      ефективність (технологія повинна гарантувати певні стандарти   

       навчання;

-      відтворюваність (можливість застосування в інших однотипних

       навчальних закладах іншими суб’єктами.                                      

   Для ефективного використання проектної технології обов’язковою є наявність постійного зворотного зв’язку, коригувань подальшої діяльності. Тому, з точки зору практичного впровадження проектної технології, суттєвим її елементом є таке планування або прогнозування навчальних і практичних результатів.

Вимоги, які висуває ця модель навчання до уроку:

-      планування результатів;

-      наявність техніко-технологічної проблеми, розв’язання якої потребує творчого пошуку (наприклад, розробка чи вдосконалення інструмента, пристрою або будь-якого іншого об’єкта технологічної діяльності);

-      наявність у структурі уроку мотивації та очікуваних результатів навчальної практичної діяльності учнів (слід наголосити, що учитель має формулювати очікуваний результаті не для себе, а для учнів);

-      розв’язання проблеми або виконання завдання має відбуватися за певною структурою (так, змістова частина проекту і повинна мати чотири етапи: організаційний (підготовчий), конструкторський, технологічний, заключний);

-      діяльність учнів має бути самостійною (індивідуальною, парною, груповою);

-      учні мають застосовувати творчі методи розв’язання (фантазування, зразків та ін.);

-      наявність рефлексії, тобто усвідомлення учнями здобутків на уроці, знань і вмінь.






























































Немає коментарів:

Дописати коментар