вівторок, 30 грудня 2014 р.

Відповіді до завдань ІІ етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, 2012-2013 н. р.

5 клас
І. Напишіть міні-опис на тему: «Казка осіннього лісу».
(12 балів)
ІІ. Запишіть речення, дібравши з поданих у дужках синонімів найдоцільніші. Зробіть синтаксичний розбір речень (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови).
1.З льоду (споруджуємо, будуємо, ставимо) кришталевий палац.
2.Важко (передати, розказати, розповісти) словами гру сонячних     променів у (світлих, просторих) стінах палацу.
3.Ця краса (захоплює, дивує, вражає).
( 6 балів)
ІІІ. Який з наведених фразеологізмів є «зайвим» у синонімічному ряду з іншими? Поясніть його значення.
1.)  Тримати слово ( дотримуватися обіцянки), ні пари з уст, тримати язик за зубами, проковтнути язика, заціпити рота;
2.)  давати прочуханки, давати перцю, знімати стружку, пекти раків (соромитися), червоніти), намилити шию.
(3 бали)
IV. Згрупуйте слова за правилом їх написання. Поясніть їх правопис.
         Агентство, кістлявий, туристський, корисливий, пестливий, чесний, усний, шістнадцять, пристрасний, контрастний, буревісник, випускний, проїзний.
Відповідь. Відбувається спрощення приголосних приголосних у словах: корисливий, чесний, усний, пристрасний, буревісник, проїзний. У словах кістлявий, пестливий, шістнадцять, випускний спрощення приголосних на письмі не фіксується. У словах іншомовного походження приголосних на письмі не відбувається агентство, туристський, контрастний.
(4 бали)
V. Запишіть загадку, вставляючи пропущені букви. Над кожним словом надпишіть частину мови. Відгадайте загадку, одне із слів-відгадок провідміняйте.
         Сто...їть старий ду..., на н…ому двана…цят… гі…ляк, на кожній гі…ляці по ч…тири гнізда, а в кожному гнізді по с…меро я…ць.
         Відповідь. Стоїть старий дуб, на ньому дванадцять гілляк, на кожній гілляці по чотири гнізда, а в кожному гнізді по семеро яєць (рік, місяці (місяць), тижні (тиждень), дні (день)).
( 5 балів)
Відповіді до завдань ІІ етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, 2012-2013 н. р.
6 клас
ІІ. Відгадайте слова. Запишіть їх, підкресліть у кожному слові першу літеру, максимально повно розкрийте значення слова (що означає, вивчає тощо), що вийшло.
1.Південна вічно зелена фруктова рослина чи її плід, кислий на смак. (лимон)
2.Наука про мораль і поведінку людей.(етика)
3.Усна народна творчість, вид якої люблять маленькі діти. (казка)
4.Воно не горобець, вилетить — не спіймаєш.(слово)
5.Буква, з якої ніколи не починається слово. (и)
6.Найбільша полосата і солодка ягода. (кавун)
7.Приміщення для стоянки і ремонту літаків. (ангар)
Відповідь: лексика
ІІІ. Доберіть відповідні пари словосполучень з поданого переліку і відновіть прислів’я.
         Не лізь у воду. Кожна травичка. Під лежачий камінь. Від теплого слова. Кожна лисиця. В долоні не заплещеш. Свій хвостик хвалить. Вода не тече. І лід розмерзає. Краще за велике безділля. На своєму корені росте. Не спитавши броду. Одною рукою. Маленька праця.
         Відповідь. Не лізь у воду, не спитавши броду. Кожна травичка на своєму корені росте. Під лежачий камінь вода не тече. Від теплого слова і лід розмерзає. Кожна лисиця свій хвостик хвалить. В долоні не заплещеш одною рукою. Маленька праця краща за велике безділля.
IV. Визначте «зайве» слово у групах запропонованих орфограм, поясніть, яким принципом ви керувалися.
1.     Дисципліна, сирена, музика, шифр, вимпел, цистерна. (правопис слів іншомовного походження, правило «дев’ятки»).
2.     Шосе, група, ванна, клас, хобі. ( правопис іншомовних слів-загальних назв без подвоєння).
3.     Комп’ютер, прем’єра, інтерв’ю, пюре, торф’яний. ( вживання апострофа в словах іншомовного походження)
V. До якого стилю мовлення належать подані словосполучення? Запишіть їх правильно.
         Прямокутний трикутник (науковий), казковий вечір (художній), класна гра(розмовний), ухвалили рішення(офіційно-діловий), теревені правити (художній, розмовний), наукова гіпотеза (науковий), український народ(публіцистичний), дівоча врода (художній), порядок денний(офіційно-діловий), прошу дозволити(офіційно-діловий).
         Відповіді до завдань ІІ етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, 2012-2013 н. р.
7 клас
ІІ. Підберіть синоніми до поданого слова:
1.)  Рокита —
а.) горбина; б.) верба; в.) граблі.
         2.) Руно
              а.) руїна; б.) вовна; в.) жваво(прислівник).
         3.) Чинара
                             а.) гітара; б.) мінарет; в.) платан (східний).
         4.) Яхонт
              а.) сапфір; б.) корабель; в.) управитель.
         5.) Легіт
              а.) вітерець; б.) юнак; в.) посланець.
         6.) Баюра
              а.) укріплення; б.) калюжа; в.) кошик.
( 3 бали)
ІІІ. Складіть 3 речення, використавши відомі вам головні та другорядні члени. Усі члени речення відповідно підкресліть. Над кожним словом вкажіть частину мови.                                                                        ( 8 балів)
IV. Відредагуйте речення.
1.)Павло підняв монету, лежачу на підлозі. 2.) На схилах пагорбів, зарослими ліщиновими кущами, паслася череда корів. 3.) підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі. 4.) Ми говорили за нашого любимого футболіста. 5.) Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин.
Відповідь. 1.) Павло підняв монету, що лежала на підлозі. 2.) На схилах пагорбів, зарослих ліщиновими кущами, паслася череда корів. 3.) Коли ми підбігали до фінішу, нас аплодували глядачі. 4.) Ми говорили за нашого улюбленого футболіста. 5.) Перший урок розпочинається о восьмій тридцять.
(5 балів)
V. Відтворіть пропущені слова, вкажіть частину мови. З яких творів узято ці рядки? Розберіть числівник як частину мови.
         1. Мені … (тринадцятий) минало. Я пас … (ягнята) за селом. (Т.Г.Шевченко, «N.N.»(«Мені тринадцятий минало»)).
         2. Щоб лани …(широкополі), І Дніпро, і кручі, Було …(видно), було …(чути), Як реве …(ревучий) (Т.Г.Шевченко, «Заповіт»).
         3. Швидко, самотужки, навчився … (читати) і вже на свої …(дев’ять) років, немало проковтнув добра і мотлоху, якого ще не …(встигли) докурити в …(моєму) селі (М.Стельмах, «Гуси-лебеді летять»).
Відповіді до завдань ІІ етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, 2012-2013 н. р.
8 клас
І. Напишіть твір-роздум на тему: «Газета — дивовижний витвір людства».
( 12 балів)
ІІ. Дібрати фразеологізми до слів. Скласти з ними речення.
         Ніколи ( тоді, тоді, як рак свисне; тоді, як довбня зацвіте; після дощику в четвер), опуститися (дійти до краю; пуститися берега), осоромитися (пошитися в дурні; вскочити в сливки), далеко (у чорта на болоті; за тридев’ять земель;там, де Макар телят пасе; там, де козам роги правлять).
( 6 балів)
ІІІ. Доберіть до словосполучень синонімічні (одне слово) їм слова.
         Сто років (століття, сторіччя), книжкова крамниця (книгарня), край лісу (узлісся), дрібна річ (дрібниця), близький товариш (друг), брати в борг (позичати), гостре слово (дотеп), убога людина (бідняк), казати неправду (обманювати, брехати), вбивча іронія(сарказм).
( 5 балів)
IV. Вкажіть вид (за наявністю головних членів) та тип (якщо є) речення. Підкресліть граматичні основи, визначте частини мови.
1.     Лови летючу мить життя (Олександр Олесь). (односкл., озн.-особ.).
2.     Що посієш, те й пожнеш (Нар.тв.) (односкл., узагальн.-особ.).
3.     На столи почали подавати вечерю (І.Нечуй-Левицький) (односкл., не означ.-особ.).
4.     Тільки велика мета породжує великі характери (О. Довженко) (двоскл.).
( 7 балів)
V. Вставте, де потрібно, пропущені букви чи апостроф.
         Тьмяний, В’ячеслав, випускний, буквений, пристрасний, розказати, верф’ю, студентство, вілла, марево, пів-Європи, черв’як, бур’ян, безіменний, премудрість, св.ященик, довгожданий, Геннадій, бриньчати, пестливий.







9 клас
ІІ. Подані іменники запишіть у формі О. в. одн. Поясніть їх правопис.
         Повінь, міць, одіж, радість, честь, молодість, сіль, кров, річ, паморозь, фальш, любов.
         Відповідь. Повінню, міццю, одіжжю, радістю, честю, молодістю, сіллю, кров’ю, річчю, памороззю, фальшю(ж.р.), (фальшем, ч.р.), любов’ю.
         У іменниках ж.р. в О.в. одн. Між двома голосними звуками подовжуються, при збігу приголосних подовження не відбувається. Якщо основа закінчується на губний, то ставимо перед закінченням –ю апостроф.
ІІІ. Відредагуйте речення.
1.Виходячи з вагона, у моєї валізки відірвалася ручка. 2. На протязі зовсім короткого часу Василь Іванчук став самим відомішим шахматистом України. 3. Поскільки гість не знав української мови, ми почали розмовляти на російській мові.
1. Коли я виходила з вагона, у моєї валізки відірвалася ручка. 2. Протягом короткого часу Василь Іванчук став найвідомішим шахістом України. 3. Оскільки гість не знав української мови, ми почали розмовляти по-російськи.
IV. До фразеологізму
         А.) давати драла доберіть синонімічний:
         Як рукою подати, на край світу, брати ноги на плечі, брати на кпини, дати маху.
         Б.) роботи по шию доберіть антонімічний:
         Хоч греблю гати, як піску морського, як кіт наплакав, як зірок на небі, кури не клюють.
         Дати драла і брати ноги на плечі — втекти. Роботи по шию — дуже багато. Як кіт наплакав — дуже мало.
V. Перепишіть текст-загадку, записуючи слова правильно, розставляючи розділові знаки. Чому текст має назву казка-загадка? Випишіть з тексту антоніми.
         Вийшов Старик-роковик. Став він махати рукавом і випускати птахів. Кожен птах мав своє ім’я. А птахи були незвичайні. У кожного птаха — по чотири крила. У кожному крилі — по сім пір’їн, у кожного пера одна половина біла, а друга чорна. Махнув птах раз— стало ясно-ясно, махнув другий — стало темно-темно (В.Даль).

Відповіді до завдань ІІ етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, 2012-2013 н. р.
10 клас
ІІІ. Записати речення, правильно поставити розділові знаки. Пояснити їх вживання.
1.     Я люблю, коли є в домі діти і коли вночі вони сміються (М.Рильський) (спільне головне речення)
2.     Треба докласти всіх зусиль, щоб перетворити оточення на ліпше, якщо воно відстале, або ж самому дорівнятися йому, якщо відстав сам (Олесь Гончар) (складнопідрядне речення).
3.     Вода, хмари, плав — все пливло, все безупинно неслося вперед, шуміло, блищало на сонці однорідні члени речення).                                                                     
IV. Доберіть українські відповідники. Поясніть значення фразеологізмів.
         Хеппі енд (щасливий кінець); от корки до корки (від дошки до дошки); тет-а-тет (віч-на-віч); типун тебе на язык (бодай тобі заціпило); вені, віді, віці (прийшов,побачив,переміг).                                                                                                              ( 5 балів)
V. Вкажіть способи словотворення в українській мові. Доберіть слова, які б їх ілюстрували.
         Способи словотворення: морфологічний (префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, постфіксальний, безафіксний, осново складання, абревіація), морфолого-синтаксичний (перехід слів із однієї частини мови в іншу: черговий, миттю, поранений); лексико-синтаксичний (два або більше слів вживаються на позначення одного поняття: сьогодні — сього дня, минуло річ — минулого року), лексико-семантичний (перетворення багатозначного слова на омоніми:замок, титан).                                                                            
VI. Запишіть слова, знявши риску. Запишіть їх, згрупувавши відповідно до правил орфографії: 1.) слова, які пишуться разом; 2.) слова, які пишуться через дефіс.
         Вуглевидобуток, озерно-болотний, здавально-приймальний, псевдонародний, червоногарячий, вакуум-камера, в’єтнамсько-український, снігозатримання, перекотиполе, штабс-капітан, тьмяно-жовтий, всесвітньо-історичний, овочесховище, м’ясо-молочний, вічнозелений, світло-рожевий, темно-зелений, одноденний, блок-схема, видимо-невидимо, кораблебудівник, ячмінно-житній, сніжно-білий, смагляволиций, синьо-зелений, легкокрилий, зменшено-пестливий.
          

Відповіді до завдань ІІ етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, 2012-2013 н. р.
11 клас
ІІ. Перепишіть речення, записуючи цифри словами.
         Згідно з Всеукраїнським переписом населення 2002 р.(дві тисячі другого року), в Україні проживає 48,24 млн. (сорок вісім цілих і двадцять чотири сотих) громадян, у тому числі українців 37,5 млн. (тридцять сім цілих і п’ять десятих мільйона), або майже 78 (сімдесят вісім) відсотків. Українську мову назвали рідною 32,6 млн. (тридцять два цілих і шість десятих), або майже 68 (шістдесят вісім) відсотків від загальної кількості всіх громадян. За межами України у 156 (ста п’ятдесяти шести) країнах живе до 25 (двадцять п’ять) млн. українців. Отже, у світі майже 60 (шістдесят) млн. людей володіють українською мовою ( За даними Рахункової палати).       
ІІІ. Лінгвістична задача.
         Якось на гуртку образотворчого мистецтва вчитель загадав дітям намалювати з пам’яті предмети: учням першого ряду — лисичку, другого — косу, третього — лавку. Стежачи за роботою, учитель виявив, що діти намалювали різні предмети.
         Скільки було членів гуртка, якщо кожен з них намалював своє? Що вони зобразили? Як слід кваліфікувати такі слова з точки зору мови? Дайте своє визначення.
         Відповідь. на гуртку було 8 учнів. Перелік малюнків: лисичка — тварина, гриб; лавка — магазин, меблі, місток; коса — дівоча, піщана, знаряддя праці. Це повні омоніми.
IV. З поданих слів утворіть і запишіть фразеологічні пари: 1.) перифрази; 2.) евфемізми. Замініть кожен вираз одним словом.
         Чужий, благородний, п’яти, чорний, кістка, птахи, накивати, золото, вічний, розум, останній, сон, позбутися, пристановище.
         Відповідь: 1.) чужа кістка — невістка; благородні птахи — лебеді; накивати п’ятами — втекти; чорне золото — вугілля (нафта); 2.) вічний сон — смерть, позбутися розуму — збожеволіти; останнє пристановище — могила.                   
V. Розкрийте зміст вислову (5-7 речень) « Мова — це не довжелезний сірий мур, це — океанський простір», використовуючи:
         а.) складений дієслівний присудок;
         б.) вставну синтаксичну одиницю (слово, словосполучення чи речення);
         в.) складносурядне речення з розділовими сполучниками;
         г.) складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.         

VI. Вставте, де потрібно, пропущені букви чи апострофи.

         Бриніти, марево, повірте, Рейк’явік, Парасин (прикметник від Параска), консиліум, презирливо, сцідити, премудрість, піанісимо, довгожданий, благословенний, Поволжя, брюссельський, виносься, бовваніти, горохвяний, лляний, промінчик, буквений.         

Немає коментарів:

Дописати коментар