вівторок, 30 грудня 2014 р.

Завдання для підготовки до олімпіад з української мови та літератури

9 КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА

І. Напишіть твір-мініатюру на одну з поданих тем. У тексті твору використайте складносурядні та складнопідрядні (з підрядними причини) речення, прикладки, вставні слова.
§  Багато говорити й багато сказати не є те саме (Софокл).
§  Краще нічого не сказати, ніж сказати нічого (Г.Сковорода)
§  Заговори, щоб я тебе побачив (Сократ).
§  Усяке слово, якщо за ним не буде справ, уявляється даремним і пустим (Демосфен).
§  Спершу слово зваж, а тоді скажи (Народна творчість).
(10 балів)
ІІ. Запишіть, розставте пропущені розділові знаки. Побудуйте структурну схему речення, зробіть його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним, якою частиною мови воно є, дайте загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням).

Страшні слова коли вони мовчать
Коли вони зненацька причаїлись
Коли не знаєш з чого їх почать
Бо всі слова були уже чиїмись (Л.Костенко).
(8 балів)
ІІІ. Складіть етнокультурознавчий словничок зі слів: покуть, куліш, коралі, жупан, витинанка, берегиня, дідух, сволок, хорунжий.

ІV. Утворіть іменники від прикметників: глибокий, убогий, безлюдний, теплий, пишний, темний. Утворіть збірні іменники від слів: жінки, офіцери, татари, картопля, дуби, варити, шити, багно, сад, мак.
(4 бали)
V. Перекладіть українською мовою:

Дежурный по школе
Прийтись по вкусу
По последней моде
По делу (прийти)
Узнать по походке
По ошибке
По случаю
По требованию

(4 бали)
VІ. Виконайте тестові завдання:

1. У якому рядку всі слова пишуть з подвоєнням? Виправте орфографічні помилки.
А обличчя, Поволжжя, наллються, військкомат;
Б барокко, священник, голландець, шаленний;
В статтею, блаженний, заввідділом, козаччина;
Г Галиччина, алегорія, статей, Андорра.

2. У якому рядку всі слова пишуть з літерою і? Виправте орфографічні помилки.
А бірюза, вібрація, анотація, іподром;
Б Вашингтон, Сірія, інновація, Пірінеї;
В Чілі, Міллер, кипарис, амплітуда;
Г єпіскоп, тібет, піанісимо, піцикато.

3. У якому з поданих варіантів усі слова записано правильно? (Від слів Біла Церква, гуляйполе, пуща-Водиця, Вінницькі стави).
А біло-церківський, гуляй-пільський, пущаводицький, вінницько-ставський;
Б білоцерківський, гуляйпільський, пуща-водицький, вінницькоставський;
В білоцерківський, гуляйпільський, піща-водицький, вінницько-ставський;
Гбілоцерківський, гуляйпільський, пущаводицький, вінницько-ставський.

4. У якому з речень розділові знаки розставлено правильно? Виправте пунктуаційні помилки.
А Те, що було, минулося, і знову не буде (Т.Шевченко).
Б Країна озер інакше Карелія лежала перед нами до обрію.
В Життя без книг це хата без вікна (Д.Павличко).
Г Поверхню озера встигло прихопити, морозом.
(8 балів)

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

І. Напишіть твір на одну з тем:

  • Як не любити любовю наснажених,
     Мудрістю сповнених книг... (М.Рильський).
  • «Любов  виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю» (Г.Сковорода)
  • «Він між нами тепер! Він зібрав нас усіх!
Хто ж на поклик його озветься?
З-поза довгих ста літ чи ви чуєте сміх?
     То Іван Котляревський сміється» (М.Вороний).
  • Хто зневажає рідний край, той серцем немощний каліка (Т.Шевченко)
  • Етика сімейних стосунків за повістю Г.Квітки-Основяненка «Маруся».
(12 балів)
ІІ. Дайте відповіді на бліц-запитання:

  1. Що таке «житія» як жанр літератури? Наведіть 2-3 приклади «житій» в давньоукраїнській літературі.
  2. Які ви знаєте приклади перекладної світської літератури доби Київської Русі?
  3. Хто є автором «Слова про Закон і Благодать»?
  4. Назвіть персонажів «Слова о полку Ігоревім».
  5. Що таке «вертепна драма»?
  6. Назвіть першу народну повість в українській літературі та її автора.
  7. Назвіть відомих вам лауреатів Шевченківської премії (не менше 5) у красному письменстві.
  8. Кого з українських письменників ще за життя називали «українським Сократом», «українським Горацієм», «українським Езопом».
  9. Назвіть олімпійських богів з поеми «Енеїда» І.Котляревського.
  10.  Героєм якого твору є сотник Забрьоха? Хто автор твору?
(10 балів)
ІІІ. З погляду теорії літератури... (дайте відповідь на одне із запитань).

  1. Творчість Григорія Сковороди – як океан, що вміщує в своїх глибинах різні літературні жанри. Одним із них є жанр діалогів-притч. У чому полягає специфіка притч Григорія Сковороди? Назвіть кілька з них. Якою є генеза цього жанру? Назвіть специфічні риси притч Г.Сковороди. Проілюструйте на прикладах.
  2. Історична проза кінця ХVІІ - початку ХVІІІ століть як поєднання хронологічної, літописної та художньо-естетичної традиції. Назвіть козацькі літописи. Чи можна погодитися з думкою, що ці літописи – спроба підпорядкування старої  літописної форми викладу нових ідейно-естетичних поглядів?
  3. «Слово о полку Ігоревім» як джерело міфологічного світогляду. Чи погоджуєтеся ви з цією тезою? Висловте ваші аргументи «за» чи «проти». Назвіть образи язичницької міфології в творі.

 

11 КЛАС


УКРАЇНСЬКА МОВА
І. В українській мові є близько 10% чужомовних слів. Незважаючи на те, що запозичення – природне явище в житті мов, єдиного погляду на вживання іншомовних слів немає. Одні вчені пристають на пуристичні позиції (за очищення словника від іншомовних слів). Інші мовознавці вважають, що процес проникнення чужорідних елементів у мову цілком природний, тісно пов’язаний із розвитком економічних, культурних, соціальних, інформаційних контактів країни зі світом. У сучасному мовленні маємо потужну інтервенцію англіцизмів (креативний, менеджер, тінейджер, геймер, електорат та ін.)
Завдання. У фоpмі есе висловте власні міркування щодо доцільності вживання в українській мові англіцизмів. До есе доберіть заголовок.
(10 балів).

ІІ. Прочитайте уривок з листа поета Василя Стуса синові Дмитру. Чи можна вважати його відгуком про твір мистецтва? Відповідь обґрунтуйте. Ознаки яких стилів  поєднує лист? Який тип мовлення покладено в основу тексту? Виконайте повний синтаксичний розбір виділеного речення.

…Памятаю, як уперше прийшов до філармонії. Памятаю, як слухав цикл лекцій про Бетховена – всі 9 симфоній і чимало концертів. А які пречудові його сонати! І яка це була людина! Все життя – в горі, в нещасті, в муці – і він – один проти цілого світу – перемагає! Тобто не поступається напасникам, а йде напролом: або світ прийме таким мене, як я є, як мене родила мати, - або вб»є, знищить мене. Але я – не поступлюся! І з кожної миті своєї, з кожного почуття і думки своєї зроблю свій потрет, тобто портрет  цілого  світу: хай знах цей світ, що душив, гнув мене, що я вижив, зберігся, доніс до людей усе, що хотів. А що хотів донести? Що люди мають жити, як ангели: з любов’ю одне до одного, з почуттям, що всі люди – брати, рівні, чесні, богоподібні, всесильні, незламні, кришталеві. Світ – це таночок усіх людей, що взялися за руки і чуються братами, пресвітлими душами, що ширяють межи небом і землею – як степові жайворони, співом славлячи і сонце, і дощ, і сніг, і бурю, і річку, і дерева, і птаство, і метеликів, і тигрів, і щедриків, і вовків. Бо все – живе і хоче жити. Тож хай живе – усе, що рсоте, цвіте, пасеться, розриває зубами, кігтями. А ми, брати – люди, - посеред квітів, птаства, і звірини, і дерев. Усе, що ми зробимо доброго, піднесе неюо ще вище, від нашої доблесті хмари стануть біліші, а небо – голубіше, а сонце – ясніше… І Бетховен перевернув мені душу – за час того прослухування. Як я шкодував, що через бідність моїх батьків не можна просити їх, аби курили мені скрипку чи фортепіано…
(25.04.1979 р.)
(8 балів).
ІІІ. Кожен мовознавець має у своїй бібліотеці словник основних термінів і понять тієї царини лінгвістики, у якій працює. Розподіліть подані терміни за розділами мовознавчої науки (наприклад: підмет, синтагма – синтаксис).

      Морфема, фонема, алофон, додаток, наголос, семантика, антоніми, омографи, топонім, діалектизм, дифтонг, афікс, предикативність, стиль, флексія, штамп.
(4 бали).
ІV. Що символізує числівник сім? Доберіть 3-4 фразеологізми з цим числівником, поясніть їхнє значення.
(4 бали).

V. Прочитайте слова, які ніби «перехворіли» в дивний спосіб. Як називають такі слова у мовознавстві? Доберіть власні приклади.

      Раболаторія, лісапета, камфорка, дерматин, трамвай, коклета, скрупульозний.
(2 бали).
VІ. Виконайте тестові завдання.
1. У якому рядку всі слова пишуть з префіксом –с? Виправте орфографічні помилки.
А злагода, зфотографувати, збити, зчистити;
Б зберегти, зкомпрометувати, зцементувати, зсох;
В зтворити, зпрямувати, зписати, зпідлоба;
Г зшити, зчавити, зтерти, зжати.

2. У якому з рядків у корені всіх слів потрібно писати літеру е? Виправте орфографічні помилки.
А роздерати, шелестіти, сонечко, преборкати;
Б щебетати, вітерець, гребенястий, пишеш;
В непричетний, пелехатий, престол, шенель;
Г привілей, деректор, бренить, претендент.

3. У якому рядку всі слова потрібно писати разом? Виправте орфографічні помилки.
А військовоморський, яскравожовтий, загальнонародний, народнопоетичний;
Б аніскільки, кримськотатарський, червоногарячий, двадцятип»ятилітній;
В всесвітньовідомий, південнозахідний, гіркуватосолодкий, вищезгаданий;
Г устократ, півхати, казнакуди, сліпоглухонімий.

4. У якому реченні розділові знаки розставлено правильно? Виправте пунктуаційні помилки.
А Спасе наш, Межигірський, чудотворний Спасе… (Т.Шевченко).
Б Що ж, отак і будемо жити по-сусідськи.
В Обабіч Свирида сиділи Мурий, і ще один муляр (О.Копиленко)
Г Я нагодувала їх бідолашних, дала хлібину (М.Стельмах)
(8 балів)
VІІ. Перекладіть словосполучення українською, не вживаючи кальок з російської мови.

    При виде, плохо видеть, безотлагательное дело, народ безмолствует, за бесценок, битком набиться, богатырское здоровье (про людину), идти по ступенькам.
(4 бали)
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

І. Напишіть твір на одну з тем:
  • “Справжній класик... – це той письменник, який легко став сучасником усіх епох” (Сент-Бев).
  • Внутрішні конфлікти і пошук власного “Я” героїв у творчості Миколи Хвильового.
  • “А мені ти фата-моргана на пісках емігрантських сахар” (образ України в поетичній творчості Є.Маланюка).
  • Коли в людини є народ, тоді вона уже людина (Л.Костенко)
  • Роман Василя Барки “Жовтий князь” як реквієм жертвам голодомору.
(15 балів)
ІІ. Дайте відповіді на бліц-запитання.
1.        Як називається роман І.Багряного, що побачив світ уже після смерті письменника в 1965 р.?
2.        Як зветься  комедійний фільм О.Довженка – його перша спроба в кіно? У якому місті було знято фільм?
3.        Кому Є.Маланюк присвятив поему «Пята симфонія»? Прокоментуйте присвяту.
4.        Хто з українських драматургів редагував московський журнал «Театр» і газету «Література і мистецтво»?
5.        Хто автор вірша «Памяті Т.Осьмачки»? Який жанр твору?
6.        Хто є укладачем букваря «Первинка»?
7.        Які історичні обставини зумовили появу «Празької школи»?
8.        У якому творі є такі роздуми: «Людина – найвеличніша з усіх істот. Людина  - найнещасливіша з усіх істот. Людина – найпідліша з усіх істот. Як тяжко з цих трьох рубрик вибрати першу для доведення прикладом. Та найдивнішим є, що ці всі рубрики сходяться в одній тій самій людині».
9.        Назвіть дату й подію, з якої розпочалися масові арешти українських поетів-шістдесятників.
10.    Назвіть поета-«пражанина», 100-річчя з дня народження якого відзначатиметься в 2007 році.
(10 балів)

ІІІ. Визначте, хто і про кого сказав.
  1. «Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить, аскет і фанатик, жорстокий до себе і до інших, хворобливо вразливий і гордий...».
  2. «Я входив у життя в драних австрійських черевиках, у котрих узимку бувало повно снігу, міцно затиснувши олівець у руці, широко розплющивши очі на всі чуда світу, котрі малювала мені моя дурна уява».
  3. «Він умів і гриміти, як грім, і того голосу боялися усі плазуни й негідники».
  4. «... (він) знайшов те, чого не дала йому ані берлінська наука, ані перо журналіста... Його прямування довело його до правдивих шляхів і до живих образів».
  5. «Український Одіссей в Америці».

Визначте автора таких слів:

  1. «Епоха зробила його таким, яким він є» (про О.Довженка).
  2. «Соромно було за нас, за наш світ, за більшовизм, за Леніна, за Маркса. Хотілося в когось просити вибачення, до когось апелювати...».
  3. «Україна  мусить дати найкращих у світі Марків Твенів».
  4. «Щастя треба – на всякий випадок,
Сили треба – на цілий вік».
  1. «Серце кожного поета і романтика мусить іти на Голгофу».
(10 балів)

ІV. З погляду теоретика літератури дайте відповідь на одне з питань:
  1. Як відомо, МУР є особливим літературно-мистецьким явищем в українській літературі зі своїми художньо-естетичними смаками та поглядами на роль і функції літератури. Розкажіть докладніше про цю організацію, її виникнення, представників.
  2. І досі в літературознавстві точаться дискусії щодо природи такого жанру, як  роман у віршах. Як вам здається, чи доцільно зараховувати його до категорії «романних жанрів», чи все-таки до ліро-епічних? Наведіть приклади  романів у віршах в українській літературі.

V. Прокоментуйте уривки з вірша Ліни Костенко «Біль єдиної зброї». Дайте відповіді на такі запитання:
  1. Яким чином епіграф повязано з поезією?
  2. У чому актуальність слів Лесі Українки сьогодні?
  3. Чи можна простежити спільність мотивів та ідей у творчості Лесі Українки та Ліни Костенко?
  4. Яка головна думка поезії?
  5. До яких засобів художнього увиразнення вдається у вірші Ліна Костенко?

Біль єдиної зброї

Слово, моя ти єдиная зброє,
Ми не повинні загинуть обоє.
Леся Українка.
Півні кричать у мегафони мальв –
Аж деренчить поливяний світанок...
Мій рідний краю,
Зроду ти не мав
Нейтральних барв, тих прісних пуританок.

Червоне й чорне кредо рукава,
Пшеничний принцип сонячного степу.
Такі густі смарагдові слова
Жили в тобі і вибухали з тебе.

Слова росли із грунту, мов жита.
Добірним  зерном колосилась мова.
Вона як хліб. Вона мені свята.
І кровю предків тяжко пурпурова.

...Як ти зжилася з тугою чаїною!
Як часто лицемірив твій Парнас!..
Шматок землі,
Ти звешся Україною.
Ти був до нас. Ти будеш після нас.

Мій предковічний,
Мій умитий росами,
Космічний,
Вічний,
Зоряний, барвінковий...
Коли ти навіть звався – Малоросія,
Твоя поетеса була Українкою!
(8 балів)



Немає коментарів:

Дописати коментар