вівторок, 30 грудня 2014 р.

Аналіз художнього твору

Аналіз художнього  твору (рекомендації)
...Лише той  зазнає певної  естетичної насолоди  від    сприймання художнього твору, хто робить не осмислено. Арістотель
1.  В основі аналізу художнього твору - його текст. Все зробити, щоб учні прочитали текст.
2.           Привчати учнів до  розкриття  підтексту й  умовності  назв творів. Розкрив підтекст заголовка - вважай,  що  головну  частину  аналізу  здійснив.
3.           Мистецьке, а не  вульгарно - соціологічне  чи побутове трактування   змісту художнього  твору. Морально-етичне  виховання  має ґрунтуватися на засадах естетичності. Домогтися, щоб читач   увійшов в  світ письменника, злився з його героями.
4.           Подолати наївно реалістичний підхід до  художнього твору. Художній образ - це синтезуюче узагальнення життєвого  досвіду, творчого  домислу та ідеалу  митця.
5.           Теорія літератури -  своєрідний  компас аналітичного процесу.   Пам'ятай: читач  повинен бути  обізнаний  в  галузі  теорії літератури.   Вчи його правильно нею користуватись.
6.           В  процесі  вивчення твору  посилайтесь на літературно-критичні  статті  як на найвищий авторитет. Літературно-критична стаття-не додаток до програми,  органічна складова частина її змісту.
7.           Мета аналізу - розвиток естетичних читацьких  смаків школярів. Розвивати в учнів  вміння відтворити художній образ.  Подавайте учням приклад уявлення,  ставте  завдання  вдивлятися  в  картини і  описувати  "побачене".
8.           Аналіз не повинен бути ілюстрацією до готових тверджень. Використовуйте досвід учнів під час аналізу, хай ліпше вибухає їхній читацький протест, ніж мають вони  завчати готові  висновки.
9.           Варіантність аналізу. Пам'ятай: це викликає цікавинку, живу творчість, прагнення учнів дізнатись істини. Користуйся трьома основними методами аналізу художнього твору:
а) ■ проблемно-тематичним;
б)  пообразним;
в)  цілісним (комплексним).


Цілісний  аналіз художнього  твору
Аналіз,  як відомого, означає розглядання.   І  закономірно, що після сприйняття  художнього  твору  вчитель виділяє окремі  його елементи -пейзаж, портрет, діалог, монолог тощо.
Але є ще узагальнюючий  погляд (цілісний) на ідейно-художній  зміст твору,  погляд на весь твір.   З  цією  метою  спершу має  бути  вголос прочитаний твір, підбираємо такі  його  фрагменти,  які  б,  разом  узяті, давали  уяву про  найвагоміше в  ідейно-художньому  змісті. У  застосуванні комплексного  (цілісного) аналізу  особливе  значення  має читання.   І  якщо воно інтонаційне  багате  і  технічно  правильне, то  вже  сам  процес  читання є цілісним  одяганням твору.
Але  є твори  дуже  складні без  відповідного  настроювання,  без певних коментарів,   наведення  історичних  фактів  не обійтись. Деколи особисте ставлення до персонажа учні  переносять на весь твір. Треба долати таку підміну  розуміння художності образу  побутовим підходом. Потрібно, щоб співпереживання учня було виявом його естетичного  смаку.
Основні методи аналізу художнього твору - художнє читання, коментар, переказ,  реферат учня,  художня  оповідь, лекція,  еврестична бесіда, створення  проблемної  ситуації.
Вибір методу залежить  від знання учнями  тексту  твору,  від  його роду -виду,  жанру,  від  конкретної  навчальної  ситуації, від  особистих нахилів, уподобань  вчителя.


Проблемно-тематичний аналіз художнього твору
I.  За проблематикою твір привертає увагу передусім постановкою проблеми:
(проблема записується учнями в зошит). Вирішення проблеми виявляється: (в опоетизуванні образів; в персоніфікованому сприйнятті природи; в ставленні героїв і  та .ін.) Інші  проблеми записуються учнями в зошит ліворуч. Вчитель укладає перелік уроків, з  яких випливають перелічені проблеми,  учні читають їх і ліворуч в зошитах виписують необхідні цитати з твору. Внизу учні записують узагальнення.
II.   Можна і по-іншому.
Учні доповіли вчителеві, що твір вони прочитали. Але вчитель не поспішає його  коментувати. Спершу з'ясовує, чи справді всі прочитали і наскільки докладно.   Від цього залежить успіх   подальшої роботи. Вчитель проводить навчальну анкету, щоб дізнатися про ставлення  учнів до прочитаного, про враження  від нього.
Ось кілька запитань анкети:
1.  Чи з цікавістю ви  читали твір і чому?
2.          Які питання,  поставлені у творі, ви вважаєте основними?
3.          Над чим твір примусив вас задуматись?
4.          Що ви взяли з нього для себе?
А далі  вчитель і  учні працюють  над розкриттям  проблем  твору.
Або: Коли  вчитель переконався, що всі  учні  прочитали текст, він на першому уроці  вивішує плакат з тезами основних проблем твору, образів твору.
Учні самостійно їх опановують, з'ясовують, а потім у  своїх  виступах роблять  висновки  і узагальнення.


План
ідейно-художнього аналізу
епічного  твору
1.  Зв'язок  твору  з  життям письменника, його добою.
2.          Жанр (байка, оповідання,  повість, роман,  епопея).
3.          Тема,  ідея,  проблематика,  сюжет,  їхній  взаємозв'язок.
4.          Образи  героїв (різновиди людських характерів і  типів).
5.          Роль художніх  засобів у розкритті  характерів героїв.
6.          Образ  письменника (індивідуальне, письменницьке бачення,  яке виявляється в  композиції)  твору, його  стилі).
7.          Ваше  ставлення  до  цього  твору?  Які  думки   і почуття  він  сколихнув.


Пообразний  аналіз художнього  твору
Аналіз за образами передбачає насамперед характеристику персонажів,  але не слід обмежуватися лише  ними.   Адже часто в  художніх творах зустрічаємо й образи  вищого естетичного  гатунку.
Наприклад  у  повісті  "Fata morganaце образ Землі,  Осінніх дощів, Руїн сахарні,  Стривоженого  села, Лугу і т.д.
Характеристику образу - персонажу можна здійснити за головними компонентами образу:
1.  Естетичність змалювання  зовнішності;
2.           Епізоди,  в  яких найповніше розкривається  характер героя;
3.           Як змінюється  характер героя  упродовж твору?;
4.           Алегорична форма розкриття світогляду героя;
5.           Ставлення  автора і  інших дійових осіб до героя;
6.           Мовлення героя;
7.           Що  нового  вніс письменник у зображення образу?;
8.  Загальні  висновки.
Під час аналізу образу слід враховувати його зв'язок з темою та ідеєю,  із сюжетом та композицією в  цілому, місце  в  системі  образів, взаємозв'язок з ними, дія принципів художньої типізації в ньому, роль позасюжетних компонентів,  як через цей образ автор висловив свої погляди, уподобання,  смаки. Потрібно не забувати і психологічні основи образу: вдача, темперамент, характер, боротьба двох начал (добра зі злом).

Художній образ треба трактувати лише в  світлі авторського задуму, з’ясовуючи, яку функцію виконує даний образ в загальній концепції твору.

Немає коментарів:

Дописати коментар